Recension: Mac DeMarco – Five Easy Hot Dogs
februari 2, 2023

Prinsen av indierock Mac DeMarcos senaste album Five Easy Hot Dogs tar oss på en road trip från Los Angeles till New York, men var det värt att ställa in en turné för?

Publicerad: 2023-02-03

I maj 2022 ställde DeMarco in större delen av sin världsturné för att fortsätta att arbeta på ett nytt album. Självklart en stor besvikelse för många av hans fans som hade köpt biljetter, men det fanns något positivt i att ett nytt album i alla fall var på väg. Ett tag senare kom nyheten att det blir skulle bli ett instrumentalt album. Fans på Twitter och Reddit blev tveksamma till idén om ett instrumentalt album, men nyfikenheten fanns kvar.

Den 20 januari släpptes Five Easy Hot Dogs. Det är inspelat under en 4 månaders lång road trip genom USA och Kanada och varje låt är döpt efter det stället där den spelades in. I en intervju med GQ förklarar DeMarco att han efter två år av pandemi var tvungen att åka ut på vägarna på egen hand. Efter en spelning i San Fransisco så tog han med en bärbar inspelningsrigg i sin Land Cruiser och gav sig av.

–­Jag hade ingen plan, jag visste inte vart jag skulle åka, och jag visste inte när jag skulle komma tillbaka, säger DeMarco i intervjun.

Kanske var det känslan av frihet som lockade DeMarco att fly. Ungefär som när han 2018 lämnade skivbolaget Captured Tracks för att starta sitt eget med det lämpliga namnet Mac’s Record Label.  Första albumet på det egna skivbolaget kom 2019 och heter Here Comes The Cowboy. Albumet kändes då oslipat och forcerat, men när jag går tillbaka och lyssnar på det igen så låter det som ett mästerverk jämfört med Five Easy Hot Dogs.

Five Easy Hot Dogs är absolut inte ett dåligt album, men det lever inte upp till det man är van att höra från DeMarco. Det är ett väldigt simpelt album som fortfarande bär på det typiska Mac DeMarco DNA:t. Albumet levererar vackra ackordföljder och catchiga melodier. Gitarrer blandas med synthar och annorlunda slagverk som güiro och claves. Det finns både lugna och melankoliska låtar som Crescent City och mer upbeat och funkigare låtar som Chicago. Men det som man saknar är DeMarcos enkla men kärleksfulla texter som vanligtvis är en sådan stor del av hans musik.

I slutändan så är Five Easy Hot Dogs bara ett album fyllt med bakgrundsmusik. Ett album som passar perfekt när man gör något helt annat eller som ett soundtrack till ett obskyrt indiespel som kommer att reas ut till 50 kr på Steam en dag. Det är inte bra nog för att vara ett fullängdsalbum, det känns mer som en demo.

Var det värt att ställa in en turné för detta? Mitt svar är nej. Men Five Easy Hot Dogs är beviset på att DeMarco har börjat göra exakt det han vill. Han släpper den musik han själv vill genom sitt eget bolag, han turnerar när han vill och han skiter nog i det mesta.

Betyg: 4/10

Adress

Samhällsvetarhuset S107