Manne B. Wiklund: ”Att Umeå Universitet gör reklam för Bastard Burgers är töntigt”

Självklart är det direkt olämpligt på alla sätt att en statlig verksamhet, som universitetet faktiskt är, gör reklam för ett Hamburgerkedja, hur hajpade de än må vara. Men denna krönika ska inte handla om att det är ett demokratiproblem.
Det fattar ni alla ändå, ni är utbildade, ju.
Häromdagen lade Umeå universitet ut en serie bilder på sitt Instagram-konto. Det var fräscha tuffa bilder där man taggat och Geo-taggat Bastard Burgers på flera ställen.

Jag förstår att konkurrensen om framtidens studenter är hårdare än någonsin. Nu räcker inte med att bara marknadsföra sig som ett kompetent universitet som bedriver bra utbildning och forskning, man måste också sälja staden. Ingen vill flytta till en tråkig, kall och mörk stad i norr. Men kolla här ungdomar! Umeå har så mycket mer att erbjuda, man kan gå till Bastard Burgers. Framförallt är universitetets instagramflöde inte olämpligt, det är töntigt.

Det jag reagerar på främst är inte att ett statligt säte för utbildning gör reklam i smyg, utan att det man gör reklam för är ett himla fånigt ställe. Denna hamburgerkedja har hajpats över alla rimliga gränser. Bastard Burgers ska servera tuffa hamburgare tillsammans med grumlig IPA i en skön lokal.

Problemet är bara att allt är fejk. Ett luftslott av plast. Man har satt upp stickers, klottrat och ansträngt sig hårt för att få det att se ut som en mötesplats för den unga kulturella eliten.

Men det är inte riktiga kulturpersoner som klistrat upp lapparna och skrivit på väggarna, som det var på till exempel Verket, utan här är det någon som jobbar som typ visual merchendiser som gjort det. Det är en planerad och kalkylerad plats, skapad för att sälja till aningslösa killar med unika sneakers och deras insta-stories.

Och helt plötsligt fogas ännu ett namn till raden av influencers, Umeå Universitet. Är universitetet verkligen så ängsliga att de förlitar sig på att en Mc-Donalds med hiphop-aura kommer locka studenter till Umeå. Ni är bättre än så, ha lite värdighet och lyft riktig lokal kultur istället.

För i den här staden finns det så mycket mer att hämta, Umeå har hur mycket som helst att erbjuda i form av kultur och nöje. Men Bastard Burgers är inte en del av denna stad, utan bara en franchise som gör sitt bästa för att kopiera och kapitalisera på den alternativa kultur som alltid funnits här.

När ni nästa gång ska marknadsföra denna stad, sälj då allt det fina, särskilda, äkta och genuina denna stad har, inte ännu en av många plastiga hamburgerkedjor.

© Umeå studentradio 2018

Adress

Samhällsvetarhuset S107
Umeå universitet
Box 7652 Umeå

Ansvarig utgivare

Max Emanuelsson
stationschef@umeastudentradio.se