Finstämd japansk prisvinnare

Den japanska Shoplifters – årets vinnare av den prestigefulla Guldpalmen – är ett lågmält drama centrerat runt en familj i utkanten av Tokyo.

Foto: TriArt

I en fallfärdig stuga i ett sjaskigt lägenhetsområde bor de, fem stycken till antalet. De befinner sig i den socioekonomiska botten. Det lilla de lyckas skrapa ihop via det lönbetalda kroppsarbetet – pappan tar alla byggarbetsjobb han får tag i, mamman är tvätterska och dottern viker ut sig på en mjukporrsklubb – kompletteras av mormorns pension. Det räcker inte långt. På sidan om snattar pappan och den unga sonen nudlar, schampo och allt annat som behövs för att livet ska gå runt. Genom trånga bildkompositioner skildras deras stökiga tillvaro. På väg hem en dag springer de på Yuri, en ung flicka med blåmärken som vittnar om misshandel, och beslutar sig för att ta med henne hem. En slags kidnappning av den omtänksammaste sorten.

Trots brottet i premissens centrum saknar berättelsen i Shoplifter ett tydligt, övergripande driv, vilket är typiskt för japanska familjedraman av detta slag och på intet vis någon nackdel. Istället använder regissören Hirokazu Kore-eda den långa speltiden på strax över två timmar till att avbilda familjen och deras miljö ur ett flertal kontrastfulla perspektiv. Tidigt in lär vi oss att alla i familjen funnit varandra på en icke-biologisk väg – som vänner i nöd, likt Yuri – och med försiktig hand utforskar filmen denna märkvärdiga familjekonstellation.

Här, i dess välavvägda iscensättning av samhällets nedersta skikt, ligger Shoplifters styrka: utan att någonsin vältra sig i smutsen på ett exploativt sätt eller att tvärt om hylla karaktärerna som några hjältar målas en komplicerad bild, där den förenande länken mellan dessa personer är kärleken lika mycket som det rationella, ett de fattigas behov av att hålla ihop som stöd för varandra. Samtidigt som de finner luckor att uppskatta det som hör vardagen till men som berövats dem – vårsolen i parken, en dag på stranden, en stund med sin käresta (filmen innehåller en av de allra finaste och mest intima sexscener från det här årtiondet) – genomsyras allt drama av en stark vemodskänsla. När polisen involveras i sista akten vänds allt ut och in, och med en hjärtskärande ärlighet ifrågasätts huvudkaraktärernas uppfostran av barnen – trots de bästa av intentioner – som otillräcklig. Kanske är det en sådan situation de är dömda till, men de försöker göra det bästa av den.

Shoplifters har premiär den 21:a december.

© Umeå studentradio 2019

Adress

Samhällsvetarhuset S107
Umeå universitet
Box 7652 Umeå

Ansvarig utgivare

Felicia Nilsson
stationschef@umeastudentradio.se